Projektowanie oświetlenia sklepowego – jak robić to dobrze?

Asortyment oraz jego jakość to tylko jeden z elementów całego łańcucha sprzedażowego, który ma wpływ na decyzję klienta o zakupie. Sklepy stacjonarne muszą, w przeciwieństwie do tych internetowych, borykać się również z problemem oświetlenia lokalu. Oczywiście łatwo jest zapalić żarówkę, jednak już zaprojektować oświetlenie lokalu sprzedażowego, by stanowiło ono jeden z elementów przekonujących do transakcji, nie jest wcale tak łatwo i nie wszystko da się tu zrobić całkowicie intuicyjnie.

Błędy da się tu zauważyć na każdym kroku – nawet w przypadku znanych marek. Czasem wynikają one z nieprzemyślenia koncepcji pod kątem późniejszych zmian, innym razem z nieznajomości podstaw wykorzystania barwy światła w podkreślaniu walorów oferowanego towaru. Jak więc robić to dobrze, by nie można było nic zarzucić efektowi, jaki uzyska się dzięki niemu? O tym kilka słów poniżej.

Redukcja olśnienia

Zacznijmy może od tego czym jest olśnienie, gdyż zrozumienie tej kwestii może być newralgicznie ważne przy zrozumieniu jej znaczenia. Mówiąc w dużym skrócie i uproszczeniu jest to moment kiedy światło rozproszone dociera bezpośrednio do naszego zmysłu wzroku. Jeśli zatem jest źle ustawione lub dobrane może wpłynąć na komfort kupującego, gdyż najzwyczajniej będzie oślepiać i uniemożliwiać dobre przyjrzenie się produktom znajdującym się na wystawie. W innym przypadku brak odpowiedniej redukcji olśnienia jest w stanie spowodować również utrudnienia w poruszaniu się między poszczególnymi częściami sklepu, spadek koncentracji u klienta, szybsze zmęczenie, a w konsekwencji krótszy czas spędzony na zakupach. Zazwyczaj całej sprawie winne jest między innymi to, że na etapie planowania i montażu oświetlenia reflektory punktowe zostają ustawione pod złym kątem lub kieruje się ich światło w złą stronę. Warto zwrócić tu również uwagę na wszystkie powierzchnie gładkie, które mogą niefortunnie odbić światło lamp i tą niebezpośrednią drogą również wpłynąć negatywnie na prawidłową redukcję olśnienia.

Oświetlenie strefowe

Niska jakość oświetlenia widoczna jest również bardzo wyraźnie na przykładzie projektu stref oświetlenia oraz ich nasycenia. Powoduje to, że sklep jest albo słabo oświetlony, albo nierównomiernie, co wpływa zarówno na wizerunek danej marki, jak i na satysfakcję klientów, którzy do niego weszli. W wielu przypadkach, gdy oświetlenie strefowe jest niekonsekwentnie rozmieszczone może to także wpłynąć na decyzję potencjalnego kupującego o wejściu do danego sklepu, gdyż podświadomie przyciemnione światło placówek sprzedażowych kojarzy się nam z lokalem, który jest jeszcze zamknięty lub nie gotowy na nasze przyjście. Niejednokrotnie winą za taką sytuację można obarczyć złą aranżację sklepu lub ekspozycji – wyjściem z takiej sytuacji jest zainstalowanie oświetlenia na szynach, dzięki czemu będziemy mogli dostosowywać je uniwersalnie do zmian, jakie będą zachodzić w obrębie stref i działów w prezentowanym asortymentem.

Wyeksponuj półki z towarem

Nie tylko oświetlenie punktowe oraz ogólne jest istotne podczas aranżacji i projektowania odpowiednich warunków do prezentacji asortymentu sklepu. W lokalach, gdzie część ekspozycji zajmują półki zależ skupić się również na ich odpowiednim uwypukleniu i oprawie. Można to zrobić oczywiście przy pomocy taśm LED, jednak warto wówczas pamiętać o:
– odpowiedniej mocy diod,
– dobraniu temperatury barwowej do rodzaju towaru,
– dobrej prezentacji asortymentu,
– zapewnieniu klientowi możliwości łatwego obejrzenia przedmiotu w wybranym świetle.

Przy artykule brał udział producent oświetlenia sklepowego LENA LIGHTING.

Dodaj komentarz